جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

این وبلاگ گروهی سعی میکنه کمکی باشه برای کسانی که مسیر علم و تحصیل را انتخاب کردن و قصد دارن از این طریق دین خود را به انقلاب و شهدا ادا کنن.
...............................................
سالهاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لبهای خشک و ترک خورده ی بشر تازیانه می زند. آن زمان که دروازه های بهشت باز بود هر کس با حرفه ای خود را به آن باب می رساند و ما نسل سومی ها هم که دستمان در گیر صفر و یک است بابی را گشودیم تا جرعه ای را تا شهادت بنوشیم. افتخار ما اینست که سرباز ولایت فقیه هستیم هرچند دستمان خالیست اما دل های مان پر است از عشق به ولایت.

مشارطه

جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۹ ب.ظ

مشارطه عبارت است از این که در هر شبانه روز یک دفعه با نفس شرط کند و از آن عهد و پیمان گیرد که پیرامون معاصی نگردد. و چیزی که موجب سخط الهی باشد از او صادر نشود و در طاعات واجب کوتاهی نکند. و هر عمل خیری که از برای او میسر شود ترک نکند و بهتر است این عمل را در ابتدای روز و بعد از فراغ از نماز صبح و تعقیبات آن کند. به این نوع که نفس خود را در مقابل خود فرض کند و به آن خطاب کند و بگوید: ای نفس، سرمایه و بضاعتی به غیر از این چند روز ندارم! اگر این از دست من در رود، سرمایه من بر باد رفته و امروز روز تازه ای است که خدا مرا در آن مهلت داده و اگر امروز مرده بودم، آرزو میکردم که کاش یک یک روز دیگر خدا مرا به دنیا بازگرداند که در آن توشه ای تحصیل کنم.

پس ای نفس، چنان تصور کن که مرده بودی و آرزوی مراجعت به دنیا میکردی و تو را به دنیا باز گرداندند. پس زنهار، زنهار که این روز راضایع نکنی و هر نفسی از آن گوهریست گرانمایه که عوض ندارد و سفارش بلیغ نماید به نفس خود در خصوص به جا آوردن طاعاتی که هر شبانه روز باید انجام دهد و اینها همه سفارش و عهدی است که هر روز بانفس باید کرد. ولیکن بعد از آنکه به کثرت شرط و مراقبه عملی عادت شد به نحوی که دیگر مظنه ترک آن عادت نمی رود، احتیاج به سفارش وشرط در آن عمل نیست.

و باید در آنچه احتمال خلاف از نفس میرود، عهد و پیمان از اوگرفت. و سفارش بسیارکند نفس خود را در ایستادن بر جاده ی حق در همه ی امور زندگی.

مردی از رسول خدا طلب وصیت و نصیحتی نمود. حضرت تا 3 مرتبه به او فرمودند: اگر من تو را نصیحتی کنم به جا خواهی آورد؟ و هر دفعه آن شخص عرض کرد، بلی. پس حضرت فرمودند: هر وقت اراده ی امری میکنی درعاقبت آن تامل کن! اگر نیک باشد، انجام ده و الا ترک کن و پیرامون آن نگرد.

پس در این خصوص عهد و میثاقی موکد از نفس بگیرد و این عمده سفارش ها و بالاترین همه است.

منبع:معراج السعاده/نویسنده: ملا احمد نراقی

  • منتظر

نظرات  (۲)

هنرمند بودن یعنی شکست خوردن، آن هم شکستی که هیچ کس دیگر جرأت تجربه ی آن را ندارد. این شکستِ جهان اوست و پا پس کشیدن از آن یعنی فرار از جبهه، یعنی هنر نمایی و خانه داری به سبک برگزیده و گرانمایه، یعنی زندگی کردن..((ساموئل بکت))
  • دانشجوی ستاره دار
  • سلام
    ممنون از شما
    مطمئنا این عمل مشارطه باعث میشه که برای اهداف زندگی محکم تر قدم برداریم راه برامون آسونتر باشه. یک نفر که مطالعه میکنه هر چقدر روح و روانش از معاصی پاکتر باشه پیشرفت بیشتری هم میکنه.
    از اهل بیت کمک بگیریم
    یا زهرا
    پاسخ:
    سلام 
    دقیقا همینطوره.
    همونطور که میدونید تزکیه بر تعلم مقدم است .وعلم بدون تزکیه مثل خانه ای تاریک است که چراغی بر بام آن نهند.
    گرنه موش دزد درانبان ماست                 گندم اعمال چل ساله کجاست؟
    اول ای جان دفع شر موش کن                 بعد از آن در جمع گندم جوش کن
    البته در مشارطه باید تمام برنامه ای که برای خودمون داریم با نفس شرط کنیم .این محاسبه ی آخر روز رو آسون میکنه.
    میفهمیم با خودمون وهدفمون چند چندیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی