جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

این وبلاگ گروهی سعی میکنه کمکی باشه برای کسانی که مسیر علم و تحصیل را انتخاب کردن و قصد دارن از این طریق دین خود را به انقلاب و شهدا ادا کنن.
...............................................
سالهاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لبهای خشک و ترک خورده ی بشر تازیانه می زند. آن زمان که دروازه های بهشت باز بود هر کس با حرفه ای خود را به آن باب می رساند و ما نسل سومی ها هم که دستمان در گیر صفر و یک است بابی را گشودیم تا جرعه ای را تا شهادت بنوشیم. افتخار ما اینست که سرباز ولایت فقیه هستیم هرچند دستمان خالیست اما دل های مان پر است از عشق به ولایت.

راحت طلبی(1)

پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۴۶ ب.ظ

راحت طلبی اولین علاقه ای است که انسان در بدو تولد آن را تجربه می کند وتا آخر عمر هم با او می ماند کمتر کسی توجه دارد به اینکه راحت طلبی به عنوان یکی از مصادیق هوای نفس باید مدیریت وکنترل شود .

بعضی ها عقاید و علاقه های خیلی خوبی دارند ولی باراحت طلبی کنار نیامده اند.

کسانی که راحت طلب هستند زود به زود ناراحت میشوند .لذا به جای اینکه به چنین کسانی بگوییم :چقدر عصبانی وبد اخلاق هستی .

باید بگوییم :چقدر راحت طلب هستی.چون تا یک مقدار از راحتی فاصله میگیری خیلی زود ناراحت وعصبانی میشوی.

راحت طلبی مبدا بسیاری از گرفتاری های روحی ماست .لذا اگر راحت طلبی خودمان را از بین ببریم برخی از بیماری های روحی دیگرمان هم در کنارش خود به خود درست میشود.

راحت طلبی غیراز لذت طلبی است آدم وقتی راحت میشود تازه به دنبال لذت طلبی میرود.مثلا اینکه نمیخواهد گرسنگی بکشد از راحت طلبی است ولی اینکه انسان میخواهد که غذای خوشمزه بخورد از لذت طلبی است وطبیعتا این دو فرق دارند.

راحت طلبی درخواست حداقل است ولی همین درخواست حداقلی میتواند آدم را بدبخت و بیچاره کند .

امیرالمومنین (ع)می فرمایند:قلبی که خدارادوست دارد وعاشق خداست دوست دارد زیاد در راه خدا سختی بکشد وقلب بیخود وبی خبرازخدا راحتی را دوست دارد (انگار هنوز بالغ نشده است)

محبت خدا یکی از چیزهایی است که علاقه به راحتی را از آدم میگیرد .دیگرآدم دوست ندارد راحت باشد .حب الله باآدم این کار رامیکند.

حب راحتی باانسان زاده میشود اما راحتی در دنیا وجود ندارد.

خداوند راحتی را در این دنیا مدیریت میکند باید این را بفهمی وبپذیری وهروقت راحت شدی خودت را جمع کنی والا جمعت میکنند ،یعنی خداوند با مقدرات کاری میکند که مجبور شوی خودت را جمع و جور کنی .چون راحتی در این دنیا خلق نشده است.

چه موقع به راحتی میرسیم؟

از پیامبر(ص)پرسیدند:راحتی چیست؟حضرت فرمودند:راحتی لقاءخداوندمتعال است.

این علاقه انسان به راحتی فقط آنجا جواب پیدا میکند .در دنیا جواب پیدا نمیکند.می خواهید یک جایی را به شما نشان بدهم که درآنجا یک شمه ای از این راحتی را احساس کنید ؟احساسی که از جنس لقاءالله است؟بروید بهشت زهرا قطعه شهدا دربین قبور مطهر قدم بزنید چون آنها به بهترین صورت لقاالله را تجربه کرده اند بدن های مطهرشان آنجا را نورانی کرده است یک نوع راحتی خاصی به شما میدهد که آرام میگیری.

انشاالله خداوند به ما توفیق دهد که راحت طلبی را در وجود خودمان بشناسیم واین یک جلوه از معرفت نفس است.

همین که کسی بفهمد که راحت طلب است خودش یک توفیق است ونیاز به دعا واستعانت از خداوند دارد.

از خدا بخواهیم راحت طلبیمان را به ما نشان دهد.هر جلوه ای از راحت طلبی که در وجود ماست چون هرکسی راحتی را در یک چیزی میبیند ومیخواهد .باید راحتی را مدیریت کنیم نه اینکه کلا آن را قلع وقمع کنیم گاهی باید راحتی باشد وگاهی نبایدباشد این است که کار ماراسخت کرده است.برخی از راحتی هارا باید برویم وبه دست بیاوریم وحتی برای به دست آوردنشان ثواب هم میبریم ولی برخی ازآنها را باید ترک کنیم مهم این است که روحیه راحت طلبی خودمان را ازبین ببریم وآماده باشیم که هرجا لازم بود راحتی را کنار بگذاریم .واقعیت این است که ما برای آن که جامعه ی خوبی داشته باشیم زیاد نیاز به افزایش ایمان ومحبت بیش از مقدار فعلی نداریم.

باید ببینیم چه چیزی نمیگذارد این ایمان واین محبت به اهل بیت واین وجدان اثر خود رانشان بدهد؟آن عامل راحت طلبی است.

میدانید این دومینوی راحت طلبی  که در وجود انسان شکل میگیرد به کجا منتهی میشود؟به جایی که اورا به یک وجود منفی باف ناشکر نق بزن تبدیل میکندوجودی که فرصتهارا از دست میدهد ونمیتواند از امکانات خودش بهره برداری کند .علیه راحت طلبی خودتان قیام کنیدتا گرفتار لذت طلبی نشوید.

کسانی که دینداری نمی کنند فکر میکنند دینداری یعنی از خود گذشتگی ولی آنهایی که دینداری میکنند کم کم می فهمند از خود گذشتگی نکرده اند بلکه به نفع خودشان کار کرده اند .کسانی که برای خدا خیلی تلاش میکنند وجان میدهند در واقع در حال پاسخ دادن وارضای خواسته ی قلبی عمیق خودشان هستند .

ما یک گرایشی داریم به نام "گرایش به خدا"که اگر آن را در وجود خودمان سرکوب کنیم عقده ای خواهیم شد.

گرایش های سطحی وکم ارزش که اصالت ندارند اگر به آنها پاسخ ندهید وبا آنها مخالفت کنید نه تنها عقده ای نمی شوید بلکه اتفاقا شکفته میشوید.

مثل هرس کردن درخت اصلا معنای تزکیه همین است یعنی اینکه گرایش های بیخود وبی ارزش خودت را بزنی تا گرایش های اصلی توروبیاید.

گاهی خدا نگاه میکند که تو از چه چیزی ناراحت میشوی وعمدا به همان گیر میدهد تا راحت طلبی ات را کنار بگذاری .

بعد از حل مسئله راحت طلبی است که نوبت دینداری واجرای اوامر سخت الهی خواهد رسید اگر کسی یا جامعه ای مسئله راحت طلبی را حل نکرده باشد سخن گفتن درباره جهاد فی سبیل الله وراضی بودن به رضای الهی وبسیاری از مسائل اصلا معنا نداردوهمه ی اینها تازه بعداز آن است که انسان مشکل راحت طلبی را برای خودش حل کرده باشد.

منبع:سایت بیان معنوی/حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

  • منتظر

نظرات  (۲)

  • خانه سلامتی
  • فراق یار سخت است گر بدانی
    که مردن بهتر است از زندگانی
    اگر خواهی کنی نفرین به دشمن
    بگو اندر فراق یار بمانی
    سلام 
    فوق العاده بود
    بنظرم زیاد از حد راحت طلب هستم
    همه قسمت هایش،با من حرف ها داشت ولی این قسمت"گاهی خدا نگاه میکند که تو از چه چیزی ناراحت میشوی وعمدا به همان گیر میدهد تا راحت طلبی ات را کنار بگذاری ."
    نتیجه ای بود که این روزها بهش رسیده بودم ولی نمیدونستم چجوری باید بیانش کنم.
    ان شاالله خدا خودش توفیق ترک راحت طلبی را بهم بده.

    پاسخ:
    سلام 
    من دقیقا این رو برای حال خودم نوشتم .آره  منم خیلی به اون جمله فکر کردم.
    حالا سخنرانی کاملش با متنش هست تو سایتشون 
    من سعی کردم خلاصه بنویسمش.
    انشاالله خدا این توفیق روبه همه عطا کند

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی