جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

این وبلاگ گروهی سعی میکنه کمکی باشه برای کسانی که مسیر علم و تحصیل را انتخاب کردن و قصد دارن از این طریق دین خود را به انقلاب و شهدا ادا کنن.
...............................................
سالهاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لبهای خشک و ترک خورده ی بشر تازیانه می زند. آن زمان که دروازه های بهشت باز بود هر کس با حرفه ای خود را به آن باب می رساند و ما نسل سومی ها هم که دستمان در گیر صفر و یک است بابی را گشودیم تا جرعه ای را تا شهادت بنوشیم. افتخار ما اینست که سرباز ولایت فقیه هستیم هرچند دستمان خالیست اما دل های مان پر است از عشق به ولایت.

۲۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰
مهر



  • دانشجوی ستاره دار
۲۸
مهر


«بدون تولید واژگان و مفاهیم جدید به زبان مادری، ایجاد تحول در ساختارهای جامعه، به منظور رشد و توسعه همه جانبه آن گونه که به بومی سازی دانش بیانجامد غیر ممکن است. ... می توان گفت وظیفه فارسی زبانان در دو حوزه، بسیار مهم­تر از حوزه­های دیگر است. نخست حوزه تولید علم است؛ چرا که تا علم تولید نکنیم زبان برای واژه سازی علمی احساس نیاز نخواهد کرد. حوزه دوم، توجه به واژه سازی و اصطلاح شناسی علمی  است که باید با توجه به ضرورت روزآمد بودن واژگان علمی و تخصصی و لزوم کنترل ورود اصطلاحات بیگانه به آن توجه کنیم. بنابراین تولید علم و نظریه پردازی، یکی از مهم ترین گزینه ها برای خروج یک کشور از انفعال و به دست گیری ابتکار عمل است. پس از مرحله تولید علم، به مرحله عرضه کردن آن با واژگان و اصطلاحات فارسی به دنیا می رسیم؛ چرا که وام گیری بیش از حد از زبان های دیگر، دستگاه واژه سازی زبان را خود به خود بیکار کرده و در نهایت از کار می اندازد، مانند عضوی که در صورت کار نکردن، اندک اندک ضعیف شده، در نهایت از کار افتاده، فلج می شود. امکانات زبان فارسی نشان می­دهد این زبان توان آن را دارد که در صورت نیاز به واژه سازی علمی بپردازد.

از دید فرهنگستان زبان و ادب فارسی، زبان علم گونه ای از زبان است که وسیله ارتباط میان اهل علم (از نظر کاربردی و نظری) و بیان مطالب و مفاهیم علمی در گفتار و نوشتار است و در عین تعامل با دیگر گونه­های زبان و بهره­گیری از واژگان انها، دارای واژگان خاص است. زبان علم دارای دو ویژگی دقت و تثبیت شدگی است تا بتواند مفاهیم را با ساده­ترین روش منتقل نماید. واژه ها و اصطلاحات زبان روزمره و متداول بین گویش وران، در زبان علم به کار نمی رود. از این رو زبان علم بیشتر از طریق نوشتار ارتباط برقرار می­کند. حتی هنگام گفتار نیز تحت تاثیر گونه نوشتاری است، زیرا گونه نوشتاری زبان علم، کوششی آگاهانه برای توصیف مفاهیم در قالب عبارات روشن و واضح است.

زبان علم، رسمی و فاقد سبکی خاص است و ویژگی آشکار ان ارتباط راحت و روان می­باشد تا دانشمندان بتوانند تمرکز خود را معطوف به خود مفاهیم کرده و سرگرم آرایه های کلامی نشوند. از این رو ممکن است خواننده عادی توان درک این زبان را نداشته باشد؛ به این علت که با مفاهیم مورد بحث آن ناآشناست. در زبان علم از کلی گویی، مبهم گویی و جامعیت زبان روزمره خبری نیست و به گونه ای بسیار دقیق به جزئیات اشاره می­شود.

ویژگی دیگر زبان علمی این است که بسیار انعطاف پذیر است؛ یعنی به سادگی می توان آن را با وظائف جدید انطباق داد تا توانایی  بیان معانی تازه را داشته باشد. از این رو در زبان علمی زبان های تخصصی شکل می گیرد که با توجه به نیاز گروههای علمی و فنی، متفاوت است؛ زیرا واژگان تخصصی هر رشته با دیگر رشته ها متفاوت است مانند زبان علمی ریاضی، پزشکی، رایانه و...

ادامه دارد....

"پژوهشنامه زبان فارسی، چالش ها و راهبردها(پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام)، منوچهر دانش پژوهان

۲۸
مهر


حالات مختلف اضافه شدن کلمات

اضافه شدن کلمات به یکدیگر می تواند معانی مختلف مانند وابستگی، شباهت، شمول و... را در بر داشته باشد. به مثال­های زیر دقت نمایید:

 

A foot pump: a pump which is operated by foot

A ribbon cable:  cable which is like a ribbon

A gear lever: a lever for operating gears

A driving wheel: A wheel that supplies driving power

An air motor: a motor which uses air

Carbon steel: steel which contains carbon

Titanium gears: gears made of titanium

 

این نکته را از نظر دور ندارید که گاهی تشخیص چگونگی وابستگی کلمات و این که کدام کلمه به کدام گروه تعلق دارد ساده نیست. مثال زیر را ببینید:

 

The following figure shows a mounting device for installing coupling or hubs on gear unit or motor shaft ends.

 

تمرین گروه کلمات زیر را در ستون مناسب بگذارید.

 

Carbon blocks                   A power tool                      Aluminum alloy  

A ball bearing                    Carbon fiber                       A concrete beam       

A gas burner                      A diesel boat                      Roller bearings

A spring balance               A circuit board                   A plastic tube

Steel sheet                         A plastic pipe                     Magnesium alloy

 

 

Uses                       it made of                    contains

.....................................                            ...................................                         ...........................

 

۲۷
مهر

باید حرکت کنی، همه چی به حرکت تو وابسته است

اگه رشد و موفقیت و پیشرفتی رو می خوای باید قدم برداری، با توقف و تعلل هیچ اتفاق مثبتی توی زندگیت نمی افته. همه ی اونایی که به موفقیت های بزرگ رسیدن و پیشرفت های عظیمی رو تجربه کردن حرکت کردن و همه ی اونایی که متوقف موندن بهره ای جز تباهی و عقب موندگی نداشتن.


آب تا وقتی حرکت می کنه زلاله و وقتی متوقف میشه بدبو و متعفن میشه.


انسان هایی که کم تحرکن زمینه ی افسردگی شون زیاده و اونایی که حرکت و فعالیت بیشتری دارن، نشاط جسمی و روحی شون بیشتره.


اونایی که الان اسم شون توی تاریخ به عنوان یک شخصیت مثبت و ماندگار مطرحه کسانی هستن که یه روزی حرکت های خوب و مثبت و مؤثری انجام دادن وگرنه هیچ کسی با خوابیدن و تلویزیون نگاه کردن اسمش توی تاریخ نمیره.


در عین حال باید یادمون باشه که هر حرکتی، رشد و موفقیت و رستگاری به دنبال نداره. باید حرکت، آگاهانه و در جهت هدف مثبت باشه وگرنه خیلی ها هستن که بی هدف حرکت می کنن یا حرکت شون بدون آگاهیه و دور خودشون می چرخن.


داستان کربلا از یه حرکت شروع شد. حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به کربلا با هدف مثبت احیاء دین خدا و روشن شدن اینکه چی درسته و چی غلط.


اون حرکت اونقدر فوق العاده بود و اون هدف اونقدر ارزشمند بود که در طول تاریخ خیلی ها آگاهی و رشد و رستگاری شون رو با الهام از اون حرکت تدارک دیده اند.


* واسه ی خودتون هدف خوبی رو طراحی کنین و حرکت کنین.

* متوقف نباشین.

* مدام با خودتون بگین که توقف یعنی تباهی و حرکت یعنی تعالی.

* حرکت کنین واسه ی اینکه چیزی یاد بگیرین و چیزی یاد بدین و چیزهای ارزشمندی رو بدست بیارین.

* حرکت کنین واسه ی اینکه به رشد خودتون و دیگران کمک کنین.


این رو هم بدونین که همیشه عده ای هستن که شما رو از حرکت کردن دلسرد می کنن و توی دلتون ترس و ناامیدی میندازن حتی بعضی ها هستن که سعی در متوقف کردن و ضربه زدن به شما دارن.


حتما اون جمله ی معروف رو شنیدین که کسی با قطاری که متوقفه،کاری نداره و همه ی اونایی که سنگ می زنن به قطار در حال حرکت حمله می کنن.


در جهت یک هدف خوب و مثبت، پیوسته و مستمر حرکت کنین و حرف و رفتار منفی دیگران شما رو از حرکت منصرف نکنه. این یعنی رشد و موفقیت.


سیدمجتبی حوراییwww.hooraei.com 

  • دانشجوی ستاره دار
۲۶
مهر

اللهم صل علی الحسین المظلوم الشهید، قتیل العبرات و اسیرالکربات.

ایام حزن اندوه عزاداری سرور سالار شهیدان رو تسلیت میگم. ان شاالله ایام بیدارشدن ما هم باشد.

وقتی که اسم مبارک حضرت عباس (علیه السلام) به گوشمون میخوره و مخصوصا تو این ایام، علاوه بر اون دردی که کل وجودمون رو میگیره، شاید ایشان را بیشتر از منظر یک مرد دلاور و قوی تصور می کنیم و به علم و دانش حضرت کمتر توجه کردیم. شاید برای شهدای دیگر کربلا هم همینطور. اما در خصوص مقام علمی حضرت عباس(علیه السّلام):

(( حضرت عباس(علیه السّلام) در خانه ای زاده شد که جایگاه دانش و حکمت بود. آن جناب از محضر امیرمومنان، امام حسن و امام حسین(علیه السّلام) کسب فیض کرده است. لذا از علی بن ابیطالب(ع) در مورد حضرت عباس (علیه السّلام) نقل شده است که فرموده اند: "ان ولدى العباس زق العلم زقا، یعنی همان طور که پرنده به جوجه خود مستقیماً غذا می دهد، اهل بیت(ع) نیز مستقیماً به آن حضرت علوم و اسرار را آموختند."

و همچنین روایتی بدین مضمون از امامان معصوم (ع) نقل شده است که فرموده اند: "همانا عباس بن علی علم را چون غذا از پدرش وارد جان خویش نموده است."

علامه شیخ عبدالله ممقانی در کتاب نفیس تنقیح المقال، در مورد مقام علمی و معنوی ایشان گفته است: "آن جناب از فرزندان فقیه و دانشمندان ائمه (ع) و شخصیتی عادل، مورد اعتماد، با تقوا و پاک بود."

همچنین اگر به زندگی و حالات حضرت ابوالفضل‌(ع) از منظر عرفان نگریسته شود، مشخص می شود که آن حضرت نماد راستین عرفان است. و مقامات سلوک را به بهترین شیوه طی نموده است. مخصوصا وقتی در حالات آن حضرت در روز عاشورا دقت می شود، برخی از مقامات عرفانی آن حضرت نمود پیدا می کند.))


*************************************************************

تو این روزها و شبها برای هدایت هممون خیلی دعا کنید. یا زهرا

 

  • دانشجوی ستاره دار
۲۶
مهر

یک سفارش دیگری میکنم؛ یکی از چیزهایی که برای نخبه‌های ما پیش می‌آید [مهاجرت است‌]؛ چون همین‌طور که اشاره کردند، جوانهای نخبه‌ی ما در کشورهای مختلف دنیا طلبکار و متقاضی کم ندارند، زیاد دارند، به دلایل مختلف؛ یکی از دلایلش این است که آنجاها جوان کم است، یا جوان بااستعداد کم است، یا جوان بیگانه‌ای که طمعش کم باشد کم است؛ میخواهند جذب کنند. یک تصوّر خیالی از یک رفاه، در این مواقع ذهن انسان را پُر میکند؛ ممکن است خیالی باشد، توهّم باشد، ممکن هم هست واقعی باشد، واقعاً یک رفاهی در انتظار انسان باشد؛ اینجا را ترجیح بدهید. به‌جای اینکه خودتان را در معده‌ی بی‌رحم جوامع بیگانه هضم کنید، در کشور خودتان سازنده و تنظیم‌کننده‌ی مغز و سلسله اعصاب و استخوان‌بندی جامعه‌ی خودتان بشوید. این افتخار دارد؛ این شرف است؛ برای کشورتان کار کنید. میتوانید شما کشورتان را بسازید، میتوانید ضعفهایش را برطرف کنید؛ ما ضعفهای زیادی داریم. من خیلی ستایش میکنم از وضع کشور امّا شاید کمتر کسی به قدر من اطّلاع دارد از ضعفهایی که در کشور وجود دارد. میدانیم خیلی ضعف داریم؛ این ضعفها را باید برطرف کنیم؛ شما باید برطرف کنید. میتوانید شما آن کسی باشید که هندسه‌ی صحیح سلامت این کشور را طرّاحی کنید؛ میتوانید بخشی‌اش را پیش ببرید. وقتی رفتید یک‌جایی، حالا گیرم یک پولی هم گیرتان آمد، امکانات رفاهی هم -فرضاً اگر واقعیّت داشته باشد- گیرتان آمد، امّا شما آنجا در معده‌ی آزمندِ اجتماعهای بیگانه هضم خواهید شد؛ [ولی‌] اینجا میتوانید منشأ اثر باشید.

 توصیه‌ی آخر -زیاد نمیخواهم طولانی کنم- مرعوب غرب هم نشوید. درست است که امروز غربی‌ها از لحاظ علم و فنّاوری از ما خیلی جلوترند امّا شما مرعوب این جلوتر بودن نشوید. چرا؟ برای اینکه شما از آنها بالاتر هستید. آنکه شما می‌بینید امروز فنّاوری پیشرفته دارد و صنایع و اختراعات و مانند اینها دارد، ۲۰۰ سال است شروع کرده؛ شما ۳۵ سال است شروع کرده‌اید؛ انقلاب شما ۳۵ ساله است؛ شما در طول ۳۵ سال توانسته‌اید این همه راه بروید و این شتاب را در پیشرفتها پیدا کنید. آنها در طول ۳۵ سال اوّل استقلالهایشان [خیلی عقب بودند]؛ مثلاً کشور آمریکا؛ ۳۵ سال بعد از تاریخ استقلال از زیر یوغ انگلیس‌ها آمریکا هیچ چیز نبود. آمریکای ۳۵ سال یا ۴۰ سال بعد از استقلال، با ایران ۳۵ سال بعد از پیروزی انقلاب، زمین تا آسمان فرق دارد؛ شما بمراتب از آنها جلوترید. عمر تمدّن مادّی آنها بمراتب کمتر خواهد بود برای شما که بخواهید به این رتبه‌ی از تمدّن مادّی برسید؛ حالا جدای از معنویّات. مرعوب آنها نشوید. ۱۰۰ سال بعد از پیروزی آمریکایی‌ها بر ارتش انگلیس و استقلال آمریکا، این مجسمه‌ی آزادی معروف آمریکا ساخته شده. این مجسمه را آمریکایی‌ها نساختند -اگر حافظه‌ی من خطا نکرده باشد، قدیم دیدم- این مجسمه را یک مهندس فرانسوی از فرانسه آمد ساخت. یعنی صد سال بعد از استقلال، آمریکایی‌ها هنوز از لحاظ علمی و فنّی و صنعتی به آنجایی نرسیده بودند که بتوانند این مجسمه‌ی آزادی را بسازند؛ یک مهندسی از فرانسه آمد، این را طرّاحی کرد و ساخت. شما خیلی جلوترید؛ مرعوب نشوید. توانایی‌های شما بمراتب به‌صورت بالقوّه بیشتر از آنها است؛ پیش بروید، حرکت کنید.

 نسل جوان دوره‌ی ما یعنی شماها، میتوانید این افتخار را برای خودتان به ثبت برسانید که شما نسل جوانی بودید که توانستید کشور را به مراحل بزرگ پیشرفت علمی برسانید؛ این افتخار، خیلی افتخار بزرگی است. نسل جوانِ امروز، میتواند این افتخار را برای خودش جلب بکند که به جای اینکه به شکل تبعی دنباله‌ی دیگران باشد، عزّتمندانه توانسته پایه‌های استقلال علمی و پیشرفت علمی را در این کشور محکم کند و کار کند و تلاش کند. این افتخار میتواند برای نسل جوان دوره‌ی ما و دوره‌های اوّلیّه‌ی انقلاب باشد؛ خب، اینها توصیه‌های ما است به شما عزیزان، برادران، خواهران، فرزندان عزیز من و جوانهای عزیز.

  • محمد صابر نی ساز
۲۴
مهر

یکی از جاهایی که شیطان ما را غافل می‌کند برخورد سطحی با «تعیین هدف» است/ باید بدانیم که «من دقیقاً می‌خواهم به کجا برسم؟»

·       یکی از اشتباهات رایج در زندگی ما آدم‌ها، این است که معمولاً انتخاب هدف و توجه به هدف را خیلی سطحی و به اجمال برگزار می‌کنیم. اساساً ما با مسألۀ «تعیین هدف» یک‌مقدار سطحی برخورد می‌کنیم و این یکی از جاهایی است که شیطان ما را غافل می‌کند. لذا وقتی از بعضی‌ها دربارۀ بسیاری از قسمت‌های زندگی‌شان بپرسید که «هدف شما دقیقاً چیست؟» پاسخ مشخص و دقیقی ندارند.

·       نداشتن هدف، داشتن هدف سطحی و نداشتن یک «هدفِ عالی خوب دقیق» یک آسیب و درد فراگیر است. انتخاب هدف آن‌قدر مهم است که حتی اگر نود درصد عمرمان را برایش بگذاریم، سود کرده‌ایم. باید بدانیم که «من دقیقاً می‌خواهم به کجا برسم؟»

۲۱
مهر


«علم در حال پیشرفت است و بدون پیشرفت معنی ندارد. در عین حال، علم زبان خاص خود را دارد. بنابراین زبان علم باید زایا و با این همه پیشرفت همگام باشد. زمانی علم به معنای مدرن آن می تواند در ایران ریشه بدواند که فارسی ما زبان علم هم بشود.

علم و توسعه علمی در خلاء اتفاق نمی­افتد؛ بلکه احتیاج به یک محیط زبانی دارد که همان گونه پویا و زایا باشد که خود علم و فرایند ان است. به خصوص در دوران اخیر که اقتصاد کشورها دانش- پایه است، درک نیاز به یک زبان زایا و پویا اهمیت ویژه ای دارد.

معمولا گفته می شود که زبان وسیله­ای است برای بیان مفاهیم علمی و برای تفکر، که این سرمنشاء بسیاری انحراف­ها در برنامه ریزی توسعه علمی است. وقتی زبان را وسیله تلقی کنیم، در ذهنمان مصداقی نظیر "خودرو" که وسیله جابجایی است و یا "مداد" که وسیله ای است برای نوشتن، تداعی می شود. اما زبان تنها وسیله نیست. زبان نقشی پویا در فرهنگ جامعه دارد و در تفکر فردی و اجتماعی تاثیر می گذارد.

حدود دویست سال است که بحث ارتباط زبان و تفکر در اروپا مطرح است. این بحث با اثر هردر (Herder) به نام "درباره منشا زبان" آغاز شد. بنا به نظر هردر، زبان، به عنوان یک نظام، که متعلق به یک قوم است، به جهان بینی افراد ان قوم شکل می دهد؛ زبان تنها وسیله نیست بلکه مخزن و صورت تفکر است. مخزن به این معنا که تجربه و دانش نسل های زیادی در زبان جمع می شود و با آن، از طریق آموزش به نسل های بعد منتقل می شود. هردر می گوید:"زبان صورت علم است و تفکر نه فقط با آن بلکه بر مبنای آن صورت می گیرد."

مثالی می زنم از ارتباط زبان و تفکر در سطح تکامل جامعه. مشاهده می شود کشورهای هندوستان و ژاپن در صد سال اخیر رشد علمی مطلوبی داشته اند. ژاپنی ها خیلی زود شروع به ترجمه اصطلاحات علمی به زبان خود کردند و زبان بومی خود را زبان علم هم کردند. حتی تا آن حد پیش رفتند که الفاظی مثل الکترون و پروتون را به زبان خود ترجمه کردند. اما هندی­ها نه. هندی­ها زبان انگلیسی را به عنوان زبان علمی و اداری خود پذیرفتند. هندی­ها در رشد و تکامل اجتماعی خود به مشکل برخوردند، یعنی در 30 یا 40 سال اخیر متوجه شدند که انتخاب زبان انگلیسی به عنوان زبان علمی و اداری مانع رشد و توسعه همه جانبه آنها شده است. به همین دلیل از حدود 1965 هندی ها شروع به ایجاد یا تاسیس مراکزی کردند که به بررسی زبان علم و انتخاب واژه های هندی برای اصطلاحات علمی انگلیسی بپردازند.

علت ان که ما در پی کسب علم روز هستیم بی آن که وارد مرحله خلاقیت علمی بشویم و همواره مصرف کننده علم باقی می­مانیم این است که به عمق علم راه نمی­یابیم، یعنی مشکل زبان، مشکل کلمات و واژه های علمی موجب می­شود که هیچ گاه نتوانیم به عمق علم برسیم و مرحله­ای را که خلاقیت در آن شروع می شود درک کنیم. از طرف دیگر دیگرانی را که علم تولید می­کنند و واژه های ان را می­سازند برتر از خود می­دانیم و دانسته و نادانسته نوعی احساس حقارت در ما ایجاد می­شود. در مقام کاربر زبان- معلم ، دانشجو، متخصص یا فرد شاغل در یک کارخانه- توجه داشته باشیم که آن چه به دیگران منتقل می­کنیم با نظر به فرهنگ خودی و به زبان خودمان باشد.

به نظر می­رسد که برای یادگیری علوم و فناوری­های جدید مجبوریم یک زبان پیش رفته جدید را یاد بگیریم ولی یاد گرفتن یک زبان به معنای این نیست که فقط با بعضی الفاظ آن آشنا شویم و سعی کنیم این الفاظ را در زبان روزمره به کار ببریم و فخر فروشی کنیم.

علی الاصول وقتی زبان اماج تهاجم قرار می­گیرد، ابتدا واژگان زیر ضربه قرار می­گیرند. اگر اجازه دهیم در زبان ما تعداد زیادی واژه عوض شود آن گاه این فشار به لایه های دیگر زبان هم منتقل می­شود و لایه­های دستوری صرف و نحو و  حتی آواشناسی زبان عوض می­شود.»

مجله نشر دانش، شماره 4، 1374

۲۱
مهر


گاهی در ترجمه، گروه وصفی باید به صورت اضافی ترجمه شود یا بالعکس. مثلا ترجمه   Foot pump به صورت "پمپ پا" صحیح نمی باشد و ترجمه صحیح آن "پمپ پایی" است. در این مثال مضاف و مضاف الیه به صورت موصوف و صفت معنا شد. به عنوان مثال برای حالت دوم به ترجمه Iranian people دقت نمایید. ترجمه صحیح "مردم ایران" است نه "مردم ایرانی".

دلیل این امر نزدیکی مقولات دستوری اسم، فعل، صفت و.. در انگلیسی است. در لغت معنی نیز که نگاه کنیم ملاحضه می شود بسیاری کلملا دارای معانی مختلف در ساخت دستوری متفاوت اند.

 

تمرینبا در نظر گرفتن قاعده ذکر شده در بالا گروه کلمات زیر را معنی کنید.

1. Will of iron

2. A brick house

3. Disk brake

4. anode slime

5. Letter of thanks

6. Plastic grating

7. Hydraulic cylinder

8. Angle bar

9. Friction plate

10. plate heat exchanger

۲۰
مهر

سلام بزرگواران

امروز میخواهم یک سری سوالایی که برایم پیش اومده ،ازتون بپرسم،ان شاالله به نتیجه های خوبی برسیم

جهاد علمی به چه معناست؟ آیا کسی که دغدغه اش فقط درس و پژوهش و مقاله ISIباشه ،میشه بهش دانشجوی جهادگر گفت؟

هدف از جهاد علمی چیست؟ آیا غیر از این است که  به واسطه ی درس و پژوهش نام اسلام را زنده نگه داریم و برای اعتلا و حفظ انقلاب کوشش کنیم و سعی در فراهم کردن شرایط ظهور باشیم؟

اگر اهداف این ها هست،آیا کسی که فقط سرش گرم درس و زندگی خودش باشه و کلا بی خیال اوضاع اطراف باشد و حتی نتواند تحلیل چند دقیقه ای از اوضاع سیاسی و مدیریتی اطرافش بیان کند،آیا میتواند بگوید دارد برای اعتلای نام اسلام و انقلاب تلاش میکند؟!!!!

چی شده است که اگر کسی دلش برای انقلاب بسوزد و بدون این که به اهدافش کاری داشته باشند با نام دلواپس سرکوبش میکنند ؟

الان ما ضعف علمی داریم ولی به نظر من ،بالاتر از ضعف علمی ،ضعف مدیریتی است،فرد متدینی را فرض کنید که سرگرم درسش باشد و واقعا هم به خاطر آرمان هایش زحمت می کشد ودرس میخواند،آخرش این فرد،استاد دانشگاه می شود،آیا تاثیری که یک استاد دانشگاه دارد با کسی که قسمت های فرهنگی و سیاسی ما را مدیریت میکند یکی است؟امروزحضرت آقا گفتند "دشمن دارد تلاش میکند که از اسلام و نظام ما فقط یک اسم بماند"این یعنی فاجعه،این یعنی ترکیه دوم!!!

همه این حرف ها را زدم تا بگویم که اگه فقط به فکر جهاد تو بعد علم باشیم ،ضرر کردیم ،و قطعا تاثیری که دیگران میتوانند در آینده این مملکت بگذارند خیلی بیشتر است،علم آموزی باید باشد ،و به قول حضرت آقا وظیفه اصلی دانشجوست ،ولی مواظب باشیم ،که از بقیه قسمت ها هم بی خبر نباشیم

تاثیری که الان یک نماینده مجلس در سرنوشت این نظام و انقلاب دارد ،خیلی بیشتر از آن استاد دانشگاهی است که مدعی متدین بودنش هم می شود .ولی حتی ذره ای برای روشنگری قدمی برنداشته است،درست است که هر قسمتی باید متخصصین آن رشته صحبت کنند ،ولی نباید از قافله عقب ماند ،باید از متخصصین پرسید و روشنگری کرد

و گرنه شاید از نظر علمی جهاد کرده باشیم و بتوانیم نظام را به همان بعد علمی که باید باشد رسانده باشیم ولی وقتی ضعف در مدیریت باشد ،دیگر نظامی نخواهد ماند که بستری برای پیاده سازی علم برپا کند.

علم و سیاست را نمیشود از هم تفکیک کرد،و هر یک میتوانند برای رشد یا نابودی دیگری بستری باشد

بزرگواران لطفا نقد بفرمایید

  • شاگرد شهدا